Poszczególne fundusze
emerytalne będą osiągały różne wyniki finansowe. Niektóre z nich będą osiągać
zyski niższe od pozostałych. Od wyników inwestycyjnych wybranego przez ciebie
funduszu zależeć będzie wysokość twojej emerytury z II filaru. By zapobiec sytuacji,
gdy jakiś fundusz osiągnie wyniki dużo niższe od pozostałych, ustawodawca wprowadził
zasadę minimalnej wymaganej stopy zwrotu (MWSZ). Jest to dolna granica stopy
zysku zagwarantowana dla wszystkich uczestników funduszy emerytalnych.
W praktyce wyglądać to będzie tak, że każdy OFE, do którego
przez okres przynajmniej 24 miesięcy wpływały składki, zobowiązany jest do obliczenia i podania
do publicznej wiadomości informacji o wartości stopy zwrotu za ten okres. Po
raz pierwszy nastąpi to w 2001 roku. Wówczas miną 2 lata od momentu
powstania pierwszego OFE. Kolejne fundusze po upływie 2 lat ich funkcjonowania
będą również podawać informacje o wartości stopy zwrotu.
Od momentu podania przez pierwsze fundusze stopy zwroty za okres 2 lat na koniec każdego kwartału KNF wyliczała będzie średnią ważoną
stopę zwrotu dla wszystkich funduszy. Informacja ta pozwoli na ocenę efektywności
zarządzania otwrtych funduszy. Na podstawie średniej ważonej stopy zwrotu KNF ustali minimalną wymaganą stopę zwrotu dla
wszystkich funduszy emerytalnych. Jest to stopa
zwrotu mniejsza o 50% lub 4 punkty procentowe od średniej ważonej stopy zwrotu dla wszystkich
otwartych funduszy, w zależności od tego, która z tych wartości jest niższa.
Gdyby np. średnia ważona stopa zwrotu dla OFE wyniosła 20%, minimalna stopa
zwrotu wynosić będzie 10%.
Minimalna wymagana stopa zwrotu jest zarazem gwarancją dla wszystkich uczestników
drugiego filaru. Gdyby twój fundusz osiągnął stopę zwrotu mniejszą od oficjalnie wyliczonej minimalnej wymaganej stopy
zwrotu, wówczas PTE będzie musiało pokryć różnicę z własnych
środków.
Gdy fundusz nie osiągnie minimalnej stopy zwrotu
Gdy dany fundusz
emerytalny nie osiągnie minimalnej wymaganej stopy zwrotu, będzie musiał dopłacić
do tej wartości ze środków własnych. Dopłata taka dokonana będzie w pierwszej
kolejności z tworzonego na ten cel rachunku rezerwowego. Gdyby środki
z rachunku rezerwowego nie wystarczyły na dopłatę, wówczas towarzystwo będzie
musiało dopłacić z pozostałych środków własnych.
|